Welcome to the Canon Store

Welcome to the Canon Store

Försäljningsvillkor

Dessa försäljningsvillkor anger specifika villkor som gäller för tillhandahållandet av någon av produkterna (”produkten” eller ”produkterna”) som anges för dig på Canons onlinebutik för ditt hemland (vår webbplats). Våra tjänster (”tjänsterna”) som anges på Canons onlinebutik styrs av deras särskilda villkor, som du ser när du prenumererar på tjänsterna. Andra villkor, som t.ex. allmänna villkor för webbplatsens "användningsvillkor" och sekretesspolicy kan även tillämpas för din användning av Canons onlinebutik.

Läs dessa försäljningsvillkor noggrant innan du beställer produkter från vår webbplats. Genom att lägga en beställning godkänner du dessa försäljningsvillkor. Om du inte samtycker till dessa villkor kan du inte beställa något via vår webbplats.

1. INFORMATION OM OSS

Vår webbplats är en webbplats som drivs av Canon Europa N.V. (”Canon”, ”vi”, ”våra”, ”oss”). Canon är registrerat i Nederländerna under företagsnummer 33166721. Vårt huvudkontor ligger på 59 Bovenkerkerweg, 1180 XB Amstelveen, Nederländerna. Vårt VAT-nummer är NL005916343B01.

2. BESTÄLLA VAROR (ELLER TJÄNSTER) FRÅN CANON

2.1 Följande steg krävs för att beställa en produkt eller tjänst från någon av våra onlinebutiker och skapar ett avtal mellan dig och oss:
(i) Du beställer dina produkter på Canons onlinebutik genom att klicka på ”Checka ut säkert” i kassan. Du blir vägledd genom proceduren att lägga en beställning av en serie enkla instruktioner på webbplatsen. Observera att din beställning endast är en förfrågan om produkter och utgör inte ett avtal förrän den har hanterats och godkänts av oss.

(ii) Du får en orderbekräftelse och ett e-postmeddelande som beskriver de produkter du har beställt. Detta bekräftar att vi har tagit emot din begäran men är inte en bekräftelse eller ett beställningsgodkännande från oss.

(iii) Du kan förbeställa varor som ännu inte finns i vårt lager, till exempel nya produktmodeller som ännu inte har lanserats på marknaden:

(iv) När din beställning har behandlats och produkten är färdig att skickas från vårt lager, skickar vi ett meddelande om leverans via e-post. Ordergodkännandet och genomförandet av avtalet för köpet av produkterna sker när produkterna skickas till dig, såvida vi inte har meddelat att vi inte godkänner din beställning, eller om du har avbrutit den i enlighet med annulleringsprocessen. Villkoren i ditt avtal kommer att lagras av oss och du får en kopia skickad till den e-postadress du angav när du gjorde din beställning. Observera ditt ordernummer och datum för framtida referens.

(iv) Ditt kredit- eller betalkort debiteras efter att din beställning har behandlats för utleverans och levererats.

(v) Vi kan inte längre stoppa eller ändra en beställning när den har behandlats för leverans. Om du ändrar dig angående din beställning efter att ha skickat din beställning, invänta dess leverans och returnera sedan produkterna till oss i enlighet med returprocessen nedan i paragraf 7.

2.2 Vi kan inte acceptera beställningar för något av följande skäl:

(i) Produkten du beställde är inte tillgänglig i vårt lager
(ii) Vi har inte kunnat få godkännande för din betalning
(iii) Det förekommer ett uppenbart fel i prissättningen eller produktbeskrivningen
(iv) Om det har skett en överträdelse av något av våra försäljningsvillkor eller andra tillämpliga villkor

2.3 Avtal kan tecknas med oss på det språk/språken som visas på vår webbplats.

3. ÄNDRINGAR I BESTÄLLNINGAR

3.1 Du kan annullera din beställning innan den har expedierats. Om du gjort din beställning väldigt nyligen och ännu inte fått ditt leveransmeddelande, vänligen kontakta kundtjänst på store@canon.se för att se om din beställning fortfarande kan annulleras.

3.2 Om du vill lägga till produkter till din beställning och den redan har skickats, ber vi dig göra en ny beställning för dessa artiklar.

3.3 Om din beställning redan har behandlats för leverans eller har levererats, följ våra retur- eller annulleringsprocesser som beskrivs i klausulerna 7 och 8 nedan.

4 PRODUKTTILLGÄNGLIGHET, BESKRIVNINGAR OCH PRISSÄTTNING

4.1 Alla beställningar av produkter sker i mån av tillgång. Vi kommer att meddela dig så snart som möjligt efter att ha mottagit en beställning om de produkter du har beställt av någon anledning är inte tillgängliga eller är föremål för någon otillbörlig försening.

4.2 Medan alla ansträngningar görs för att säkerställa att bilder och produktbeskrivningar på Canons onlinebutik är korrekta och representativa för produkterna, är bilder och beskrivningar av produkterna på vår webbplats endast avsedda för illustrativt syfte och kan ersättas av de aktuella specifikationerna för varje produkt. Produkter som levereras till dig kan skilja sig något från bilderna och beskrivningarna på Canons onlinebutik på grund av lokala krav eller produktändringar.

4.3 Alla priser visas i den lokala valutan på vår webbplats inklusive moms (i förekommande fall) och exklusive fraktkostnader såvida inte annat uttryckligen anges. Priset för en produkt kan ändras från tid till annan, men sådana förändringar påverkar inte beställningar som vi redan har accepterat.

4.4 Vi bekräftar normalt priserna för produkterna som finns på vår webbplats som en del av vår orderhantering så att om en produkts rätta pris är lägre än det angivna priset, debiterar vi det lägre beloppet när varan skickas till dig.

4.5 Vi har i den utsträckning tillämplig lag tillåter ingen skyldighet att tillhandahålla produkten till dig till det felaktiga (lägre) priset, om prisangivelsen uppenbarligen och utan tvivel rimligen borde ha identifierats som ett fel i prissättningen.

5. BETALNING

5.1 Vi accepterar de betalningssätt som anges på vår webbplats. När din beställning har hanterats och godkänts av oss måste du betala för produkterna och eventuella fraktkostnader i förskott.

5.2 Genom att skicka in en beställning till oss via vår webbplats, bekräftar du att de betalningsuppgifter som anges på din beställning är giltiga och korrekta och att du har behörighet att använda kredit- eller betalkort för betalningen.

6. LEVERANS

6.1 Vi erbjuder KOSTNADSFRI hemleverans på alla beställningar. Vi strävar efter att leverera de flesta artiklar inom 3–5 arbetsdagar, men det kan ta längre tid för avlägsna platser. Vi erbjuder dessutom leverans nästa dag för en extra kostnad. Direktleverans sker genom våra godkända leverantörer.

6.2 Observera att vi för närvarande endast tar emot beställningar för leverans till adresser i landet för webbutiken du beställer dina produkter från.

6.3 Ditt beräknade leveransdatum anges i ditt leveransbesked du får via e-post. Även om vi vidtar rimliga åtgärder för att säkerställa att produkterna levereras inom beräknade tidsramar, kan vi tyvärr inte garantera att de inte påverkas av oförutsedda problem som påverkar vår leveranspartner. Om vi inte kan leverera produkten utan någon otillbörlig försening och inom 30 dagar efter mottagandet av din beställning, kommer vi att kontakta dig med ett reviderat uppskattat leveransdatum.

6.4 Leveransen anses som slutförd när vi levererar produkterna till den adress du gav oss. Om ingen är tillgänglig på adressen för att ta emot leveransen, kommer vår leveranspartner att vidta rimliga åtgärder för att försöka genomföra leveransen. Undvik att förse oss med din lokals tillträdeskod om sådan behövs för att få tillträde till lokalen. Om du uppger lokalens tillträdeskod under utcheckningen kan inte Canon hållas ansvarigt för eventuellt missbruk av denna kod från tredje part.

6.5 Du kan se aktuell status för din beställning när som helst genom att logga in på ditt konto på vår webbplats. Om du har problem med att se statusen för din beställning eller spåra dess förlopp, kontakta kundtjänst på store@canon.se.

7. ANNULLERINGAR OCH RETURER

7.1 Vi hoppas att du kommer att vara nöjd med allt du köper från oss, men om du inte är nöjd med dina produkter kan du returnera dem till oss i enlighet med annullerings- och returpolicyn som beskrivs i detta avsnitt.

RÄTT ATT ANNULLERA

7.2 Du har laglig rätt att annullera avtalet mellan oss inom 30 dagar från det datum då du tog emot produkterna utan att ange några skäl. Annulleringsperioden upphör att gälla 30 dagar från den dag du erhöll produkten fysiskt. Om den sista dagen i annulleringsperioden infaller på en lördag eller en helgdag, kan du meddela om annulleringen på den första veckodagen efter detta datum.

7.3 För att utöva rätten att häva köpet måste du meddela oss om ditt beslut att säga upp avtalet med oss genom att göra ett tydligt uttalande. Fyll i ångerblanketten som du hittar genom att klicka på länken i e-postmeddelandet med orderbekräftelsen och skicka den till kundtjänst på store@canon.se. Var noga med att inkludera alla obligatoriska uppgifter i ångerblanketten om beställningen du vill annullera. Skicka sedan tillbaka produkten till oss genom att följa anvisningarna på webbplatsen. Vi kommer endast att beakta din annullerade beställning efter att vi har mottagit den returnerade produkten eller en bekräftelse från fraktbolaget om att du har skickat produkten.

7.4 Om du vill utöva din rätt att häva avtalet eller returnera en icke-defekt produkt till oss måste du vidta rimliga försiktighetsåtgärder för produkterna innan retur. Detta innebär att returnerade produkter inte ska användas utanför vad som kan anses vara en rimlig kontroll och användning av produkten och dess funktioner och produkter får därför inte skadas på något sätt. Om produkten du har köpt är trasig har du ytterligare rättigheter. Om du vill returnera och läsa mer information om dina rättigheter ska du se klausulerna 8, 9 och 10 i dessa villkor.

7.5 När du har informerat oss om ditt beslut att säga upp avtalet med oss måste du returnera produkterna utan fel till oss inom 30 dagar efter den fullbordade (enligt beskrivningen i klausul 7.3) uppsägningen, så kommer vi att återbetala till det kredit- eller betalkort som användes för det ursprungliga inköpet hela beloppet som betalades för produkterna, inklusive en standardavgift för returkostnaderna, inom 30 dagar efter annulleringen. Observera att de ytterligare kostnaderna för leverans nästa dag för retur av produkter till oss inte återbetalas.

7.6 Om det uppstår en förlust i värdet av någon av de returnerade produkterna och denna förlust är resultatet av otillräcklig hantering eller avsaknad av rimliga försiktighetsåtgärder för produkterna medan du förfogat över dem, kan vi komma att göra ett avdrag i ersättningen till dig.

7.7 Vi godkänner i allmänhet inte returer eller annulleringar av icke-defekta produkter som har tillverkats på beställning eller är tydligt personligt anpassade (t.ex. fotoböcker).

7.8 Vi godkänner inte returer av icke-defekta produkter under några andra omständigheter än de som anges ovan.

8. HUR MAN RETURNERAR

8.1 Om du vill returnera produkter, följ instruktionerna som medföljer produkten vid leverans, se vår Returer och återbetalningar-informationssida eller kontakta kundtjänst på store@canon.se för att vidta lämpliga åtgärder.

8.2 För att returnera via post, använd adressetiketten som tillhandahållits och se till att produkterna är lämpligt förpackade för att undvika skador vid transport; för värdefulla försändelser, rekommenderar vi att du returnerar produkterna via säkra postmetoder mot standardavgift där det går att spåra paketet och bekräfta att vi tagit emot det.

8.3 Vi kommer att behandla alla återbetalningar som förfaller, inklusive för eventuellt betalt standard- och returporto, inom 30 dagar efter mottagandet om annullering av produkterna.

8.4 Om du vill returnera produkter till oss p.g.a. att de är felaktiga eller inte överensstämmer med avtalet, ska du kontakta kundtjänst på store@canon.se.

8.5 Som konsument kan du ha lagstadgade rättigheter i samband med produkter som är defekta eller inte överensstämmer med avtalet. Dessa lagstadgade rättigheter påverkas inte av våra returprocesser eller något annat i dessa försäljningsvillkor. Du kan kontakta en lokal konsumentrådgivningstjänst för information om konsumenträttigheter.

9. KOMMERSIELL GARANTI FRÅN CANON

9.1 För alla inköp som görs av slutanvändare direkt från oss via Canons onlinebutik, erbjuder vi en 2 års frivillig garanti (tillverkarens kommersiella garanti), utöver den lagstadgade garantin som gäller för konsumenter. Alla Canons, kameror, videoenheter och skrivare omfattas av denna garanti och den ingår också med vissa Canon-tillbehörsprodukter (se enskilda produktbeskrivningar för bekräftelse). Vi tillhandahåller inte denna garanti för icke-Canon-produkter som säljs via webbplatsen.

9.2 Denna garanti gäller under fullständiga villkor som anges i Canons EWS (”European Warranty System) som medföljer produkten.

9.3 Om en produkt som köpts via Canons onlinebutik har utfärdats till en EWS på mindre än 2 år, förlängs det till 2 år med alla övriga villkor enligt EWS. När en produkt har en EWS som omfattar 2 eller fler år, kommer längden på garantin att vara enligt den EWS som tillhandahålls och alla andra villkor i EWS kommer att tillämpas.
Mer information

9.4 Canons garanti dig till en kompensation i händelse att din produkt behöver repareras inom på grund av en defekt i produkten. För mer information om hur du får support under din garantiperiod, se supportavsnittet på webbplatsen eller kontaktinformationen i din EWS-dokumentation som även finns här:
Kontaktuppgifter

9.5 Med undantag för garantin som beskrivs ovan eller gällande kommersiell garanti (EWS) eller annan kampanjgaranti som skulle kunna erbjudas av oss från tid till annan, och utan begränsning av dina lagstadgade rättigheter (se nedan), lämnar Canon inga andra kommersiella garantier avseende några produkter eller tjänster.

10. KONSUMENTENS LAGSTADGADE RÄTTIGHETER OCH GARANTIER

Där du har köpt produkter som konsument har du också möjlighet att utnyttja lagstadgade rättigheter enligt EU:s och nationell lagstiftning gällande försäljning av varor som är defekta eller inte uppfyller specifikationerna. Dessa rättigheter (inklusive rätten till reparation, byte eller återbetalning av inköpspriset i vissa situationer) gäller för alla konsumenter i inköpslandet. Dessa rättigheter gäller för alla varor du köper från oss och som säljare av produkterna, kan du hävda dessa rättigheter gentemot oss oavsett om dina varor omfattas av vår garanti eller av någon annan kommersiell garanti. Dina lagstadgade rättigheter påverkas inte av något i dessa villkor eller på något annat sätt. Om du vill åberopa dina lagliga rättigheter, vänligen kontakta vår kundtjänst på store@canon.se

Kontakta en lokal konsumentrådgivningstjänst för mer information om konsumenträttigheter.

11. SÄLJKAMPANJER OCH TÄVLINGAR

11.1 Vi kör ibland säljkampanjer eller erbjuder andra incitament ("kampanjer") för att köpa vissa produkter från oss eller tävlingar på Canons onlinebutik.

11.2 Hur lång tid en kampanj eller tävling ska pågå, vilka regler eller villkor som ska gälla och uppgifter om hur de kommer att tillämpas för en sådan tävling eller kampanj, kommer att anges i ytterligare villkor och/eller regler som ska göras tillgängliga för dig vid tidpunkten. Utöver vad som uttryckligen anges i kampanjvillkoren eller tävlingsreglerna, kommer dessa försäljningsvillkor fortfarande att styra leveransen av beställda produkter från Canons onlinebutik utöver kampanj- eller tävlingsvillkor.

12. DIN INFORMATION

12.1 Vi behandlar information om dig enligt vår sekretesspolicy.

12.2 Vi kommer att vidta alla rimliga åtgärder för att hålla uppgifterna om beställningen och betalningen säkra. Observera dock att vi inte kan hållas ansvariga för eventuella förluster till följd av att en tredje part som inte anlitas av oss anskaffar obehörig åtkomst till uppgifter som du uppger när du besöker eller beställer från vår webbplats, i fall då vi inte kan beskyllas för försumlighet.

13. VÅRT ANSVAR GENTEMOT DIG

13.1 I händelse av att du meddelar oss om ett fel (ska bekräftas) i våra produkter, kommer vi att återbetala, byta ut eller reparera produkterna.

13.2 Den maximala förlust eller skada som vi kommer att ansvara för enligt dessa försäljningsvillkor är begränsad till det pris du har betalat för produkten som förlusten eller skadan gäller.

13.3 Vi varken utesluter eller begränsar vårt ansvar i någon mån för: (a) dödsfall eller personskada orsakad av vår försumlighet, (b) bedrägeri eller oriktig framställning och grov försumlighet, (c) överträdelser mot villkor underförstådda i författningar och vi varken utesluter eller begränsar vårt ansvar i någon mån i större utsträckning än vad tillämplig lag tillåter.
Ingenting i denna klausul eller på någon annan plats i dessa försäljningsvillkor begränsar eller påverkar negativt dina lagstadgade rättigheter. Du kan kontakta en lokal konsumentrådgivningstjänst för information om konsumenträttigheter.

14. HÄNDELSER UTANFÖR VÅR KONTROLL

Vi kan inte hållas ansvariga för eventuell underlåtenhet att utföra, eller fördröjning i att utföra, våra skyldigheter enligt dessa försäljningsvillkor som inte kan tillskrivas oss enligt dessa försäljningsvillkor samt andra tillämpliga villkor eller lagar, inklusive men inte begränsat till händelser utanför vår rimliga kontroll, inbegripet force majeure, eldsvåda, översvämning, svåra väderleksförhållanden, explosioner, krig (oavsett om det har förklarats eller ej), terrordåd, arbetsmarknadskonflikter (oavsett om det berör våra anställda eller ej) eller handlingar av lokala eller centrala myndigheter eller av någon annan behörig myndighet, samt andra force majeure-händelser i enlighet med tillämplig lag.

15. TVISTHANTERING

15.1 Om du har en tvist med oss angående vårt avtal med dig, ska du i första hand kontakta oss via e-post på store@canon.se och försöka lösa tvisten med oss. Du kan också skriva till oss på: Canon Europe Ltd., Canon Online Store Complaints, 3 the Square, Stockley Park Uxbridge UB11 1ET.

15.2 Om vi har en tvist med dig vad gäller vårt avtal kommer vi också att försöka kontakta dig direkt för att lösa frågan. Vi kommer att använda den kontaktuppgifter du angett i den relevanta beställningen eller i något tillhörande konto du har registrerat hos oss.

15.3 Om det osannolika skulle inträffa att vi inte kan lösa en tvist, kommer vi att diskutera med dig och försöka komma fram till ett effektivt sätt att självständigt lösa tvisten. Detta påverkar inte på något sätt din rätt att framföra eventuella tvister till domstol.

15.4 Du har även möjlighet att framföra en tvist till Allmänna reklamationsnämnden eller ett liknande organ i Sverige. Du kan framföra ett anspråk till Allmänna reklamationsnämnden genom att utfärda ett meddelande om anspråk till: Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm. Du ska alltid kontakta Allmänna reklamationsnämnden via post eller telefon innan du framföra ett officiellt meddelande om anspråk för att få vägledning om dina rättigheter och för att ta reda på om det finns andra tillämpliga metoder för att lösa tvister tillgängliga. Mer information om processen i Allmänna reklamationsnämnden finns på http://www.arn.se.

16. CANON-KONCERNENS ANSTÄLLDA

Om du köper produkter eller tjänster från Canons onlinebutik som Canon Group-anställd påminns du om att butikens policy för anställda även gäller vår leverans och ditt köp. Vid beställning måste du bekräfta ditt godkännande av båda dessa villkor och butikens policy för anställda.

17. UPPDATERINGAR OCH ÄNDRINGAR AV DESSA FÖRSÄLJNINGSVILLKOR

17.1 Vi kan komma att ändra eller uppdatera dessa villkor från tid till annan, utan föregående meddelande. På webbplatsen har vi ett arkiv över alla tidigare versioner av dessa villkor så att du kan komma åt de som gällde för dig vid en tidigare tidpunkt.

17.2 Varje gång du beställer produkter eller tjänster från oss är den aktuella versionen av försäljningsvillkoren som är tillgänglig på vår webbplats vid tillfället då beställningen skickas in den version som gäller för avtalet mellan oss.

18. TILLÄMPLIG LAG OCH JURISDIKTION

18.1 Dessa försäljningsvillkor regleras av svensk lag. Detta innebär att ett avtal om köp av produkter gjort via vår webbplats och varje tvist eller anspråk som uppstår till följd av eller i samband med det styrs av svensk lagstiftning. Om du ingår i ett avtal som en konsument kommer lagen i ditt hemland att gälla framför ovanstående.

18.2 Du och vi samtycker båda till att domstolarna i Sverige har icke-exklusiv jurisdiktion. Om du ingår avtalet som en konsument är du berättigad att väcka talan i domstol i ditt hemland.

19. ÖVRIGA VILLKOR

19.1 Dessa försäljningsvillkor anger de skriftliga villkoren i ditt avtal med oss för köp av produkter och/eller tjänster. Om någon paragraf eller del av dessa försäljningsvillkor befinns vara olaglig, ogiltig eller inte verkställbar, ska det inte påverka någon annan del av försäljningsvillkoren som då ska kvarstå i full kraft och fortfarande ska gälla för vårt avtal.

19.2 Eventuella avtal mellan dig och oss används endast mellan dig och oss. Ingen tredje part ska ha någon rättighet att genomdriva något av villkoren.

19.3 Vi kan utlokalisera eller överlåta våra rättigheter och skyldigheter enligt vårt avtal med dig till en annan organisation. Vi kommer att meddela dig om detta inträffar i fall då det krävs av tillämplig lag, men detta påverkar inte dina rättigheter eller våra skyldigheter enligt avtalet.

20. KONTAKTA OSS

Om du har några frågor eller funderingar angående Canons onlinebutik eller ditt köp av produkter eller tjänster, kan du skicka oss ett e-postmeddelande till store@canon.se eller ringa vår kundtjänst på (+46) (0)8 519 923 69. Vår kundtjänst finns här för att hjälpa dig.

Uppdaterade villkor: 6 november 2015

Villkor

Om du vill se våra fullständiga villkor klickar du här

Ångerblankett

Skriv ut sidan